top of page

Kuinka parannan vastustuskykyä? Kolmen askeleen vinkit.

Mitkä ovat tärkeimmät seikat jotka vaikuttavat siihen, onko vastuskykymme loistokunnossa vai heikko? Miksi osa meistä sairastuu jo pelkästään, kun näkee toisen aivastavan vieressä?

Ja toinen taas halaa sairasta kumppania ja pysyy itse terveenä. Onko se sattumaa?





Ensimmäinen askel on terveellinen ruoka


Miltä sinä näytät, jos kuvittelet itsesi koostuvan syömästäsi ruuasta vaikkapa kuluneen viikon aikana? Koostutko sateenkaarenväreistä, rouheista siemenistä ja täysjyvästä? Kuinka paljon mukaan mahtuu ruskeaa mössöä tai tahmaista sokeria?


Ihannetilanteessa nautitaan jokaisella ruualla mahdollisimman paljon erivärisiä kasviksia. Lupaan, ettei kenenkään paino nouse porkkanaa syömällä, vaikka jollain dieetillä sekin on kielletty. Samoistakin kasviksista saa monenlaista ruokaa, kuten keittoja, sosekeittoja, uunijuureksia, laatikkoruokia, wokkia, risottoa... Salaattia tai kasviksia voi ujuttaa myös tavallisten kotiruokien sekaan. Esimerkiksi lasagneen ja risottoon katoaa lähes huomaamattomasti iso raastettu kesäkurpitsa, pari raastettua porkkanaa, papuja ja tuoreita tomaatteja, kun ne muistaa hauduttaa maukkaan tomaattikastikkeen kanssa pehmeäksi.


Myös ajatusmaailmamme vaikuttaa siihen mitä ja miten me syömme. Kuulostaa uskomattomalta, mutta on myös mahdollista "ohjelmoida" omia ajatuksiaan siten, että automaattisesti kiinnitämme huomiota kaikkeen siihen, mikä kehollemme on hyväksi. Tämä tukee loistavasti omia askeleita kohti terveellistä ruokavaliota.


Tärkeintä on kiinnittää huomio siihen, mitä päivän aikana tulee syödä, sen sijaan että murehtisi mitä ei saa syödä.




Toinen askel on liikunta ja hengittäminen


Sisälläolon ja istumisen sijaan, kehomme janoaa säännöllisesti liikuntaa ja raitista ilmaa.

Hyvä hapenottokyky suojaa niin taudeilta kuin stressiltäkin. Onneksi voimme kasvattaa hapenottokykyö helposti käymällä vaikka lenkillä, pyöräilemässä tai nousemalla rappusia. Kuntosali ei ole ainoa paikka treenata, eikä urheilun tarvitse olla rankkaa itsensä piiskaamista.


Kehoa ja sielua vahvistava liikunta antaa sinulle hyvän mielen ja onnen tunteen sekä kohottaa energiatasoasi. Tällä hetkellä suositeltu kehon ja mielen liikuntakombo on esimerkiksi juoksu tai pyöräily sekä jooga. Ensin mainitut kehittävät kestävyyskuntoa ja eri joogatyylien avulla kasvatat lihaskuntoa, autat kehoasi rentoutumaan sekä pysymään joustavana. Joogan tarkoitus on myös rauhoittaa mieli, jotta voimme olla läsnä tässä hetkessä. Kun ajatuksemme saavat lepotauon, tunnemme syvää rauhaa joka täyttää meidät hyvällä ololla ja tyyneydellä.


Rauhoittuminen, hengitysharjoitukset ja meditaatio laskevat stressitasoja, verenpainetta ja sykettä. Syvä hengitys myös lisää happea soluille, joka mahdollistaa kehon ihanteellisen toiminnan. Wim Hof on todennut tutkimuksissaan hengitysharjoitusten lisäävän vastustuskykyä viruksia vastaan. Myös luonto rauhoittaa meitä niin fyysisesti kuin henkisestikin. Rauhallinen, rento ja tasapainoinen ihminen ei sairastu helposti. Hyvä puoli ulkoilulla niin säässä kuin säässä on se, että kehomme tottuu erilaisiin lämpötiloihin ja vahvistaa itseään automaattisesti.



Kolmas askel on onnelliset ajatukset


Ajatuksien voiman vaikutus on tunnettua jo useilla elämän alueilla. Meidän ajatuksemme joko vahvistavat tai heikentävät meitä ja se vaikuttaa myös vastustuskykyymme. Ei ole aivan sama mitä päivän mittaan ajattelemme ja varsinkin se mitä itsestämme ja elämästämme ajattelemme. Ajattelenko luottavaisia, hyviä ja rakastavia ajatuksia vai elänkö stressissä, pelossa ja kiukussa?


Negatiiviset ajatukset vetävät puoleensa ikäviä tapahtumia, jotka puoleensa taas vahvistavat ajatuksemme siitä, että kaikki on huonosti. Näin alkaa noidankehä, josta on vaikea päästä ulos. Vastaavasti jos ajatuksemme ovatkin positiivisia, silloin vedämme puoleemme hyviä tapahtumia, jotka vahvistavat ajatuksemme siitä, että elämässämme on kaikki hyvin. Näin pienetkin positiiviset ajatukset lisäävät päivä päivältä elämämme aurinkoista puolta.


Kun kiinnität huomioisi siihen, mikä kaikki ympärilläsi on kaunista ja hyvin, onnen tunne sisimmässäsi lisääntyy automaattisesti. Jätä negatiiviset asiat vaille huomiota ja keskity vain siihen mikä tekee sinut onnelliseksi. Ympärillämme on uskomattoman paljon ihania asioita, kun vain avaamme itsemme sen näkemään.


"Henkisesti vahvat ihmiset puhuvat vain hyviä asioita toisista. Jos heillä ei ole mitään hyvää sanottavaa, he vaikenevat." - Danny Adams -

Ota reippaasti ensimmäiset askeleet. Jo pelkkä se, että ymmärrät kuinka pienillä asioilla voit muokata elämääsi ja kohottaa samalla vastustuskykyäsi, on jo ensimmäinen tärkeä askel! Ole lempeä itsellesi ja aloita pienillä muutoksen askelilla. Kehu itseäsi jos teet asioita uusien tavoitteidesi mukaan.


Jos tarvitset nopeaa lisätukea vastustuskyvyn kohottamiseen, testaa ilmaiseksi meidän uusi audiomme. Audiossa on yli 50 rentouttavaan musiikkiin kätkettyä positiivista affirmaatiota. Ihmiskorva ei kuule affirmaatioita, mutta sinun alitajuntasi ottaa ne vastaan. Päivittäisellä kuuntelulla (taustamusiikkina riittää) muokkaat huomaamatta ajatuksesi ja tunnet olosi tasapainoisemmaksi, vahvemmaksi ja luottavaisemmaksi.


Uusi nettikauppamme on pian valmis ja sieltä löydät audioita useisiin elämän alueisiin: Rakkaus ja parisuhde, terveys ja nuorekkuus, elämä ja onnellisuus, vauraus ja menestys sekä tunnelukkojen ja uskomuksien murtaminen. Käy tutustumassa!


Viikkokirjeen tilaamalla olet ensimmäisten joukossa kun kerromme myynnin alkamisesta sekä avajaistarjouksista.


Toivotan sinulle mukavia hetkiä uusien askelien parissa!


Taru



PS. Jos tykkäsit tästä postauksesta, jaathan sitä eteenpäin, kiitos! =)

PS2. Ilahdun kaikista kommenteista sekä kysymyksistä ja vastaan mielelläni. =)

29 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

コメント


bottom of page